2014/04/08

Megoldás orientált szállodai ellenőrzés


2005 óta foglalkozom szállodai ellenőrzésekkel. 2007-ig csak belső ellenőrzéseket végeztem saját szállodámban, majd 2007-től bekapcsolódtam a külső auditokba is, Cross Auditorként.
2011-ben sikerült bővítenem külső ellenőrzéseim körét, Hotelstars minősítőként.
Nekem ünnep minden ellenőrzés. Mindkét szerepkörben, ellenőrként, és ellenőrzöttként is nagyon sok tapasztalatot sikerült összegyűjtenem. A mindkét szemszögből átélt auditok, segítettek, és segítenek, hogy egyre jobban végezhessem feladataimat. Természetesen elengedhetetlen a folyamatos önképzés, tréning, de mégis csak a helyszínen, a szállodában lehet a legtöbbet profitálni.
Sok Hotel Auditort ismertem meg pályafutásom alatt. Az idei évben egy profit is, aki 1 év alatt 231 szállodát ellenőrzött le, különböző franchise rendszerben működő szállodaláncoknál.
Lebontva az ellenőrzések adatait, másfél nap jut egy szállodára.
Mit is jelent ez számára?
Kialakított egy vendégcentrikus látásmódot, mely mellé betanulta, és a sok ellenőrzés során begyakorolta a tudnivalókat, praktikákat. Rááll a szeme a szabályoktól való eltérésre. Ahogy ő mesélte, már az utcán is, ha lát egy kocsit, szemügyre veszi, és azonnali elemzést ad róla, hol rozsdás, horpadt, fújja főbb ismérveit. Nagyon sokat utazik, bejárja a világot, ez tölti ki életét.
Ez a rohanó szállodaellenőrzés is, és mint mindegyik, segítő és számonkérő egyben. Segítő, mert külsős szemmel észreveszi, hogy a tárgyi és személyi feltételek hol térnek el a szabályokban foglaltaktól (pl. standardek-től), számonkérő, mert a nem megfelelősséget kifogásolja, és kijavítását megköveteli, dokumentálja. Számonkérő az ellenőrzés, azért is, mert az ellenőrzés befejeztével, a GM mérlegeli, és döntést hoz, hogy kell-e felelősségre vonást alkalmaznia az ellenőr észrevételei miatt.
Néha-néha kapunk egy-egy rövid tanácsot ellenőrzés alatt, vagy utána, mit és hogyan kellene megváltoztatni, de az idő szűke miatt, erre nem igen adódik lehetőség, pedig a felhalmozott tapasztalataikból sikeresen, költségtakarékosan meg lehetne oldani észrevételeit. Nekem sikerült sok hasznos tanácsot kapnom tőlük, de reggeli, ebéd, vacsora közbeni irányított beszélgetéseinkkel.
Cross Auditjaim során, minden munkaterületnek tanácsokat adok, megerősítve a pozitív folyamatokat, és javaslatokat teszek a hibák orvoslására, valamint a továbblépésre is megosztom ötleteimet. Egy tejes átvilágítást kap a szálloda, tükörképét önmaguknak, tevékenységüknek, hol állnak, és hova kellene tartaniuk..
A Hotelstars minősítések során, sok szálloda felkészülten, minden részletre kiterjedően odafigyelve várja az ellenőrzést. Itt megmutatkozik, hogy melyik az a hotel, amelyik a vendégeknek akar megfelelni, és melyik az, amelyik az ellenőrzéseknek. Azok, akik a vendégmegfelelést tartják szem előtt, a napi tisztességes, minőségi felkészülés elegendő, hogy megkapják az általuk kért csillagbesorolást. Akik a második kategóriába tartoznak (ellenőrzésre készülnek fel), azoknál mindig van árulkodó jel, amit azonnal sikerül észrevenni. Előfordultak már olyan szállodák is, amelyek 20 feletti kötelező kritériumnak nem felelnek meg, és egyéb problémák is adódnak, ott hosszabb ideig tart a szálloda minőségi feljavítása a kívánt szintre. Nekünk természetes a segítő hozzáállás. Minél nagyobb a kihívás, annál nagyobb a fejlődési lehetőség a szállodának, és nekünk is.. Sok esetben távolról telefonon, interneten, és egyéb eszközökön keresztül oldjuk meg a hibapótlást, javítást, majd ezt követi egy újbóli ellenőrzés a helyszínen. Csodálatosan jó érzés a végső siker. Nekünk is motiváltaknak, és motiváló képességekkel kell rendelkeznünk, tele kreativitással, jó ötletekkel, segítő szándékkal, hogy a megoldandó feladat sikeres legyen.
Ezt tartom igazi győzelemnek, amikor a szállodai ellenőrzések során, használható, minőségi, kreatív megoldást, magoldásokat javaslunk, és kialakul a győztes-győztes pozíció, melyben mindkét fél egy magasabb szintre léphetett. Ezért vagyok én a megoldás orientált szállodai ellenőrzés híve, támogatója.

Nincsenek megjegyzések: